starostwo powiatowe w sochaczewie

Strona główna Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO

Strategie skutecznego uczenia się

A A A

 

                                               Strategie uczenia się i powtarzania przed egzaminem

 

Praca ucznia  z dysleksją, który ma trudności w szybkim i dokładnym spostrzeganiu i przetwarzaniu informacji, musi opierać się na aktywnym, wielozmysłowym uczeniu się i powtarzaniu. Oto szereg rad dla ucznia, który musi przygotować się do sprawdzania wiedzy.

 

Plan powtórki

- Czas -  planuj z wyprzedzeniem, nie zostawiaj na ostatnią chwilę.

- Kolejność – najpierw wykonuj trudne zadania, podziel je na mniejsze części i nie marnuj czasu na to, co dobrze umiesz i wiesz.

- Miejsce – ucz się z dala od czynników zakłócających spokój.

- Poznaj swoje preferencje dotyczące uczenia się – z muzyką czy bez, ile przerw i jakie.

- Wymyśl sobie nagrodę za wytrwałość – porozmawiaj o niej z rodzicami.

 

Nauka

- Bądź aktywny, nie odwlekaj nauki z dnia na dzień! 

- Używaj kolorów, muzyki, dotyku, ruchu, kiedy tylko to możliwe.

- Redukuj informacje do krótkich notatek:

   * gromadź kartki powtórzeniowe w segregatorze,

   * zrób listę zagadnień kluczowych i je ponumeruj,  

   * sporządzaj mapy myśli, schematy, tabele,

   * przeglądaj mapy, tablice, schematy, wykresy, ryciny, obrazy, rysunki, zdjęcia, filmy,

   * podkreślaj najważniejsze słowa, zapisuj na marginesie w książce, w zeszycie,

   * używaj kolorowych strzałek do łączenia pojęć,

   * przenoś informacje na duże arkusze, kartki papieru i wieszaj je na ścianie w swoim pokoju.

- Nagrywaj i odsłuchuj informacje.

- Wymyślaj melodie, rapuj w wykorzystaniem materiału do powtórzenia ( dobry sposób na zapamiętanie wzorów, dat, faktów historycznych).

- Wynajduj i wymyślaj rymowanki, rymy, skrótowce, słowa-skojarzenia.

 

Zapamiętywanie i przypominanie

- Zapisuj najważniejsze punkty(zagadnienia), aby je zapamiętać.

- Czytaj teksty z podręcznika i notatki głośno, by wzmacniać pamięć słuchową, potem głośno je powtarzaj (możesz chodzić po pokoju).

- Najważniejsze zagadnienia recytuj, wyliczaj, objaśniaj innej osobie – najlepiej utrwalamy wiedzę kiedy uczymy innych.

 

W czasie uczenia się warto: kontrolować przebieg pracy, zaznaczać, co zostało już zrobione; zwracać się o pomoc do nauczyciela, kolegi (on line), rodzica; przećwiczyć odpowiedzi na dostępne pytania testowe, egzaminacyjne z poprzednich lat; stosować drobne nagrody i przyjemności w czasie nauki – po rzetelnej pracy możesz zrobić coś, co szczególnie lubisz robić, np. posłuchać muzyki, zjeść coś dobrego.

 

Powodzenia!

Danuta Gołkowska

 

Do napisania artykułu wykorzystano informacje zawarte w książce M. Bogdanowicz, A. Adryjanek i M.Rożyńskiej pt. "Uczeń z dysleksją w domu - poradnik nie tylko dla rodziców"

16209 odwiedzin