starostwo powiatowe w sochaczewie

Strona główna Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO

Sensoryczne zabawy dla dużych i małych

A A A

SENSORYCZNE ZABAWY DLA DUŻYCH I MAŁYCH

RĄCZKI  - przesypywanie, ugniatanie, przekładanie, przesiewanie, nawlekanie, układanie, segregowanie, nakładanie, malowanie, kolorowanie to ich specjalność. Wykorzystajmy ich możliwości poprzez:

* malowanie rączkami na szarym papierze, który później możemy wykorzystać, jako papier do pakowania prezentów.

* laboratorium kolorów, czyli jak zrobić kolorowe woreczki – do zabawy potrzeba kilku plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w podstawowych kolorach: żółtym, czerwonym i niebieskim. Do każdego woreczka wlewamy odrobinę farby w dwóch kolorach, tak żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach i szczelnie je zamykamy. Dziecko ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach powstają nowe kolory.

* kolorowanka z woreczków – namaluj na woreczku strunowym dowolny obrazek. W woreczku umieść kleksy z farb w tubkach lub z pianki do golenia podbarwionej farbą. Dziecko rączkami rozprowadza farbę w konturach, tak by pokolorować obrazek.

*żelowy sorter  – do jego wykonania potrzebny będzie żel do włosów, woreczek strunowy i guziki w kilku kolorach. Woreczek wypełnij żelem i umieść w nim różnokolorowe guziki. Na woreczku narysuj zbiory w  kilku kolorach, do których dziecko będzie porządkowało guziki, przesuwając je w żelu. To samo możesz zrobić z literkami czy cyframi.

* woda i kolorowy lód – do zabawy wykorzystamy naczynia o zróżnicowanych kształtach i wielkościach, lejki, miarki kuchenne i kubeczki. Zadaniem dziecka może być przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, porównywanie, gdzie jest więcej, sprawdzanie, czy zawartość jednego naczynia zmieści się w drugim oraz uczenie dziecka przeciwieństw – ciepły – zimny, stałe – płynne.

*sypka tablica – na tacce kartonowej, opakowaniu po pralinach rozsypujemy warstwę mąki, kaszy manny lub piasku i tablica gotowa. Na tak przygotowanej tablicy możemy kreślić kształty, cyfry, litery i rysować różne wzory.

*zabawy z piaskiem kinetycznym oraz domową ciastoliną i masą solną

Sposób przygotowania piasku:

- mąka kukurydziana (tyle , ile piasku potrzebujecie),

- olej spożywczy,

- barwnik spożywczy (opcjonalnie).

Do mąki stopniowo dodajemy olej, mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

Z piasku możemy robić babki, budować zamki, ozdabiając je  kamykami, listkami, cekinami lub muszelkami.

Sposób przygotowania domowej ciastoliny:

- 2 szklanki mąki,

- 1 szklanka soli,

- 2 łyżki oleju roślinnego,

- 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,

1,5 szklanki gorącej wody.

Składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, do momentu, aż masa stanie się elastyczna i zwarta. Ciastolinę można zabarwić dodając barwniki spożywcze.Tak przygotowaną masę możemy wykorzystać do przygotowania cistolinowych ludzików, kształtów lub ciastolinowych ciasteczek, które możemy przyozdobić kolorowym brokatem, cekinami.

Sposób przygotowania masy solnej:

- 2 szklanki mąki,

- 2 szklanki soli,

- woda, do uzyskania potrzebnej, preferowanej konsystencji.

Do sypkich składników dodajemy powoli wodę i ugniatamy, do połączenia składników.

Z tak przygotowanej masy możemy lepić figurki, koraliki, figury geometryczne lub wykorzystać foremki do ciastek. Dzień po przygotowaniu możemy nasze dzieła pomalować farbami.

*zabawy z suchym i mokrym makaronem – suchy makaron o przeróżnych kształtach i kolorach jest odpowiedni do zadań związanych z segregowaniem, liczeniem, przesypywaniem. Może posłużyć do nawlekania  i zrobienia pięknych korali, albo do wykonania sensorycznego dźwiękowego słoika lub innego instrumentu. Mokry makaron spaghetti pozwoli na stworzenie robaków spaghetti. Można go zabarwić barwnikami spożywczymi. Ugotowany makraon jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z reki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, segregować do słoików, sprawdzać czy wszystkie nitki są tej samej długości. Kiedy wyschnie wystarczy lekko podlać go wodą.

*zabawy z wykorzystaniem „pudła skarbów”, „sensorycznego worka”, do którego chowamy, co tylko nam przyjdzie do głowy: wstążki, piórka, ścinki materiałów, kawałki folii bąbelkowej, przedmioty codziennego użytku, gumowe figurki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie przedmiotów, o które prosimy.

*zabawy z bańkami mydlanymi w misce wody – do wypełnionego wodą naczynia wrzucamy plastikowe zakrętki od butelek lub małe piłeczki. Zadaniem dziecka jest ich znalezienie i wyłowienie ręką, sitkiem, cedzakiem.

*zabawy z wodą i gumkami recepturkami – w misce z wodą umieszczamy gumki recepturki – dziecko ma za zadanie wyłowić je przy pomocy długiej wykałaczki według kolorów.

 

Przygotowała: Katarzyna Waracka

16209 odwiedzin