starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

Strona główna Powrót do szkół - reintegracja Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO Deklaracja dostępności Konkursy Wersja kontrastowa

Drodzy Rodzice, Opiekunowie, Nauczyciele

09-03-2022 16:42

A A A

Przyszło nam żyć w trudnych czasach. Niespodziewanie musimy zderzyć się
z nową rzeczywistością, która niestety jest przerażająca i smutna. My dorośli potrafimy poradzić sobie z wieloma przeciwnościami, sytuacjami wyzwalającymi lęk, stres, niepokój. Naszym obowiązkiem jest udzielić wsparcia i pomocy dzieciom i młodzieży, którzy na co dzień słyszą niepokojące doniesienia na trudne tematy. Nie zawsze napływające informacje są dostosowane treścią i językiem dla młodego pokolenia. W związku z tym mogą wzbudzać niepokój, niezrozumienie, a przez niewłaściwą interpretację wywoływać dużo nieprzyjemnych emocji.

Potrzebna jest nasza szczera rozmowa, wyjaśniająca obecną sytuację w sposób dostosowany do wieku dziecka. To w jaki sposób przekażemy informację, będzie miało duży wpływ na poradzenie sobie z tą sytuacją. Ważne, aby informacje ważne dla dziecka były przekazane przez rodzica, a dopiero później przez nauczycieli i inne osoby. Należy zadbać, aby dziecko o poważnych problemach dowiadywało się od najbliższych mu osób, do których ma zaufanie
w bezpiecznych, znanych sobie warunkach.

Wskazówki do rozmowy:

NIE MILCZ - wytłumaczenie dziecku zaistniałej sytuacji bez wdawania się w szczegóły, mówienie o tym co wiemy, a nie o naszych przypuszczeniach. Wiedza zmniejsza lęk i poczucie zagrożenia, jeśli jest podana w odpowiedni sposób. Mówmy o tym co tu i teraz bez wybiegania w przyszłość.

DOSTOSUJ TREŚCI - używaj sformułowań, które dziecko będzie wstanie zrozumieć, porównuj zaistniałą sytuację do wydarzeń z jego codziennego życia, np. czterolatkowi nie mów, że jest wojna, tylko, że ludzie nie mogą się porozumieć, jest bójka, taka jak między dziećmi, które nie mogą się porozumieć. Dostosujmy treści do wrażliwości dziecka.

DAJ CZAS - akceptuj momenty milczenia, nie oceniaj, pozostań przy dziecku, towarzysz mu w zrozumieniu zaistniałej sytuacji.

CHROŃ DZIECI - przed napływającymi informacjami i obrazami z Internetu, telewizji i radia. Starajmy się żyć normalnie, nie wyszukujmy cały czas  informacji.

WYRAŻAJ EMOCJE - pozwól dziecku wyrażać jego emocje, słuchaj tego co mówi, wspólnie poszukajcie nazw przeżywanych emocji. Rodzicu nie ukrywaj swoich emocji, ale staraj się nad nimi panować. Pokaż dziecku, że wyrażanie emocji przynosi ulgę. Jeśli nie jesteś jeszcze gotowy na rozmowę poczekaj na odpowiedni moment. Twoje zdenerwowanie i napięcie nic tu nie pomogą, a mogą jedynie pogorszyć sytuację.

Najczęściej doświadczanymi emocjami są lęk, smutek i bezradność. Warto zaangażować dzieci i młodzież w działania pomocowe, aby czuli się potrzebni. Nawet w tak dramatycznej sytuacji nie musimy być tylko biernymi obserwatorami napływających informacji. W lokalnej skali możemy również wyjść z inicjatywą i mieć wpływ na bieg wydarzeń przez podjęcie pomocy w takim zakresie, w jakim to jest możliwe.

ZADBAJ O BLISKOŚĆ - przeżywane przez nas emocje, szczególnie lęk i napięcie są mocno osadzone w naszym ciele. Oprócz rozmów warto zadbać o kontakt cielesny, zapewnić dziecku bliskość, która rozładowuje stres. Warto przytulać, głaskać kiedy dziecko tego potrzebuje.

ZORGANIZUJ CZAS - kiedy odczuwasz, że dziecko jest przeciążone napływającymi informacjami, staraj się odwrócić jego uwagę od aktualnych wydarzeń, np. zorganizuj wspólny spacer, zagraj z dzieckiem w planszówkę, obejrzyj wspólnie film.

Każdy z nas potrzebuje poczucia bezpieczeństwa, które jest jedną z podstawowych potrzebą każdego człowieka. Napływające informacje mogą ją naruszyć, dlatego niezwykle istotna jest troska o poznawczą i emocjonalną sferę funkcjonowania dziecka.

W razie potrzeby nasi specjaliści służą pomocą i wsparciem w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.

 

Polecamy również nastęujące materiały:

1. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/jak-rozmawiac-z-dziecmi-i-uczniami-na-temat-sytuacji-w-ukrainie--rekomendacje-dla-nauczycieli-i-pedagogow-szkolnych?fbclid=IwAR1mpB7CT96-4hxvvA0YJ9RpKowdGNGlkITA1YPzJANV3csfUwsvz-UuwbE

2. https://www.youtube.com/watch?v=R5JyMmbG1PI

 

 

 

29971 odwiedzin