Konflikt – dobry czy zły?
CZYM JEST KONFLIKT?
Konflikt pojawia się wtedy, gdy 2 lub więcej osób, zależnych od siebie ma odmienne potrzeby lub niemożliwe do pogodzenia interesy. Te potrzeby wzajemnie się wykluczają, a próby ich realizacji wywołują nieporozumienia i napięcia.
W związku z powyższym, że każdy z nas jest inny, ma inne potrzeby i oczekiwania, a jednocześnie jesteśmy istotami społecznymi, żyjącymi wśród innych, konflikty są nieuniknionym, naturalnym, nieodłącznym aspektem naszego życia, szczególnie między osobami, które są sobie szczególnie bliskie i od siebie zależne.
W zależności od tego jaki mamy temperament, osobowość, jak bardzo się od siebie różnimy lub jesteśmy do siebie podobni, tak często sytuacja konfliktu będzie nas bezpośrednio dotykać.
Ważne jest jednak, aby nie myśleć o konflikcie tylko w kontekście negatywnym. Owszem, często bycie w konflikcie rodzi w nas nieprzyjemne uczucia, napięcie emocjonalne, którego nie lubimy, ale dzięki niemu możemy nabrać dystansu, lepiej poznać siebie i swoje potrzeby, oczyścić negatywne emocje, które nagromadziły w danej relacji. Ponadto gniew pojawiający się w sytuacji konfliktu świadczy również o tym, że tak naprawdę drugiej osobie bardzo zależy na relacji z nami, tylko ma trudność w pogodzeniu wzajemnych potrzeb. W odwrotnym przypadku doszłoby po prostu do zakończenia tej relacji.
Jednak, żeby konflikt przyniósł nam pozytywne efekty, ważna jest umiejętność dokonywania autorefleksji oraz znajomość strategii radzenia sobie z konfliktem. Istotne jest również, aby pamięć, że osoba, która stoi często po drugiej stronie konfliktu, nadal jest dla nas tą samą osobą, którą kochamy i na której nam zależy.
Najczęstsze przyczyny konfliktów to:
- błędy w komunikacji, złe interpretowanie nadawanych komunikatów, odczytywanie ich przez pryzmat emocji, odmiennych doświadczeń, aktualnego położenia,
- używanie komunikatów generalizujących, etykietujących, utrudniających wprowadzenie zmian typu: ty zawsze, ty nigdy itp.
- osądzanie, krytykowanie, poniżanie, rozkazywanie, używanie gróźb i przemocy,
- kiedy obydwie ze stron mają wzajemnie wykluczające się potrzeby, niemożliwe do zrealizowania bez pomocy drugiej strony.
- różnice rasowe, kulturowe, płciowe, poglądowe.
- niespójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
Rodzaje konfliktów:
- interpersonalne lub wewnętrzne,
- konflikty toczące się o dobra materialno - ekonomiczne (pieniądze, tereny, rzeczy materialne) lub o dobra symboliczne (przekonania, władza, prestiż);
- konflikty bierne lub czynne,
Detektory konfliktu:
Detektory to objawy, które dość jednoznacznie wskazują na możliwość pojawienia się sporu. Dzięki ich znajomości możemy dosyć wcześnie wykryć początki konfliktu, co pozwoli zapobiec nam jego eskalacji.
Do takich objawów należą:
- unikanie bezpośredniego kontaktu z partnerem, izolowanie się od niego,
- negowanie i niezgadzanie się na wszystkie plany i propozycje wysuwane przez partnera, uparte trzymanie się swojego zdania, atakowanie partnera w jego obronie,
- ironiczne traktowanie partnera, lekceważenie jego poglądów i wysuwanych propozycji działania,
- atakowanie przewidywanych działań partnera,
- podkreślanie różnic i odrębności we wzajemnych relacjach,
- zarzucanie drugiej osobie nieczystych intencji, złej woli,
- przejawianie nieufności oraz gotowości do zachowań obronnych w kontakcie z partnerem,
- okazywanie braku tolerancji dla drobnych błędów popełnianych przez partnera, złośliwe komentowanie jego poczynań, brak cierpliwości i drażliwość we wzajemnych relacjach,
- ograniczenie swobody działania partnera.
Fazy konfliktu:
Nie jest tak, że są one wyraźne i rozgraniczone, często łączą się ze sobą, ale ogólnie można wyróżnić następujące fazy:
FAZA I – mamy poczucie, że coś się niedobrego dzieje się w naszej relacji, pojawiają się drobne napięcia, tutaj widoczne są wyżej opisane detektory konfliktu.
FAZA II - wzajemna wrogość - jest to okres wzajemnych zarzutów, negatywnych uwag oraz ocen, ilość detektorów i ich intensywność wzrasta.
FAZA III - kulminacja - czas kiedy następuje rozładowanie narastającego napięcia, jest to faza krótka, ale bardzo intensywna pod kątem negatywnych emocji takich jak: złość, wrogość, nienawiść. Zdarza się, że dochodzi tu do agresji. Strony są w takim napięciu, że nie docierają do nich żadne argumenty. W związku z tym, że człowiek w naturalny sposób dąży do uspokojenia, faza ta choć burzliwa, nie trwa zbyt długo.
FAZA IV – wyciszanie, uspokojenie – jest to moment kiedy próbujemy znaleźć rozwiązanie problemu, spokojnie, bez emocji o nim porozmawiać.
FAZA V - porozumienie - faza ta pozwala na skonfrontowanie stanowisk, rozpatrzenie wzajemnych interesów, co umożliwia współdziałanie.
Jeśli obydwu stronom na sobie zależy, to będą potrafiły dojść do fazy porozumienia i ustalenia rozsądnego rozwiązania. Jeśli jednak jest inaczej to relacja może się rozpaść w fazie kulminacji.
Sposoby radzenia sobie z konfliktem.
Działania podejmowane przez ludzi w sytuacji konfliktu zależą w dużej mierze od ich cech osobowościowych, tempera mentalnych, od tego, jak ważny jest dla nich przedmiot konfliktu oraz znanych i preferowanych sposobów radzenia sobie z nim. Analiza własnego stylu radzenia sobie z konfliktem jest bardzo ważna, szczególnie na początku procesu rozwiązywania konfliktu.
Cztery nieprzydatne zachowania w sytuacji konfliktowej to:
- krytyka (ogólne ocenianie osoby na podstawie zachowania),
- obrona (pokazywanie, że druga osoba również popełnia zachowanie o które oskarża ciebie, pomniejszanie negatywnych efektów własnego zachowania, szukanie usprawiedliwień i wymówek ),
- unikanie (niepodejmowanie rozmowy, schodzenie na inne tematy, lekceważenie konfliktu),
- pogarda (dawanie do zrozumienia, że druga osoba jest mniej wartościowa od ciebie).
W literaturze na ten temat wyróżnia się zasadniczo pięć stylów działania:
Nie jest to najlepsza strategia, bo najczęściej prowadzi do nawarstwiania się negatywnych emocji. Jednak czasem ma sens, jeśli przedmiot konfliktu jest bardzo błahy, mało istotny lub z drugiej strony, gdy jest niewielka, nikła szansa na jego rozwiązanie.
Jest to najbardziej efektywny styl reagowania na konflikt, ponieważ w największym stopniu pozwala na jego długofalowe rozwiązanie. Dzięki niemu dochodzi do odkrycia prawdziwych, często głęboko ukrytych przyczyn sporu, którymi może być np. błędna komunikacja lub brak znajomości wzajemnych potrzeb.
Składa się z czterech podstawowych etapów:
Podsumowanie:
Podsumowując: jeśli jesteśmy w sytuacji konfliktu spróbujmy odsunąć na bok towarzyszące mu negatywne emocje i wspólnie podjąć się znalezienia rozwiązania satysfakcjonującego obie strony. Potraktujmy konflikt jako okazję do przyjrzenia się wzajemnej relacji, zrewidowania jej, wypracowania nowych, lepszych sposobów komunikacji, poszerzenia wiedzy na temat potrzeb własnych i partnera, wyjścia poza utarte, stare, być może już nieprzydatne schematy. Szukając możliwych rozwiązań postarajmy się robić to tak długo, aż obydwie strony będą w pełni usatysfakcjonowane, pozwoli na wzmocnienie więzi między partnerami. W razie potrzeby skorzystajmy z pomocy profesjonalnego mediatora lub zaufanej, bezstronnej osoby trzeciej. Lepszy jest konflikt dłużej trwający, ale dobrze rozwiązany niż konflikt zamknięty w pośpiechu, który na pewno przypomni o sobie za jakiś czas i wybuchnie z większą eskalacją.
Konflikt może zatem wbrew pozorom przynieść nam wiele dobrego, może z jednej strony umocnić nasze wzajemne więzi lub z drugiej doprowadzić do zakończenia destruktywnej relacji. Ważne, żeby się go nie bać i stawić mu czoła z pozytywnym nastawieniem, że gdzieś na końcu czeka na nas właściwe rozwiązanie.
Z życzeniami udanego, konstruktywnego rozwiązywania przydarzających się w życiu codziennym konfliktów…
psycholog – Beata Krajewska