Prawidłowy poziom percepcji słuchowej jest jednym z czynników, które warunkują rozwój mowy. Istnieje ścisły związek pomiędzy kształtowaniem się percepcji słuchowej a funkcjonowaniem układu przedsionkowego. Jest to powiązanie anatomiczno – fizjologiczne. Dziecko musi osiągnąć właściwy poziom percepcji sensorycznej w obrębie twarzy i wewnątrz aparatu artykulacyjnego zanim zacznie mówić. Do prawidłowego rozwoju funkcji słuchowo – językowych (odbioru oraz nadawania mowy) konieczna jest również dobra współpraca międzypółkulową. Dysfunkcje percepcji słuchowej powodują zaburzenia mowy i komunikacji językowej. Mowa może być niewyraźna, zbyt głośna lub zbyt cicha. Pojawiają się problemy w przypominaniu sobie słów oraz trudności w ich rozumieniu. Pamięć wzrokowa i słuchowa bywa krótkotrwała.
Techniki terapeutyczne stosowane u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy to:
- stymulacja układu przedsionkowego (platforma, hamak, huśtawka, wisząca drabinka, deskorolka, trampolina, piłka typu skoczek);
- stymulacja czucia głębokiego (masaż pleców, rąk i nóg różnego rodzaju piłkami, masaż całego ciała poprzez ugniatanie, dociskanie, wałkowanie);
- usprawnianie funkcji słuchowych (rozpoznawanie dźwięków, trening wrażliwości i ostrości słuchowej oraz koordynacji słuchowo – ruchowej; rozpoznawanie dźwięków podczas stymulacji przedsionkowej);
- stymulacja wibracyjna w obrębie dłoni i sfery oralnej (policzki, wargi, żuchwa, język);
- stymulacja twarzy różnymi fakturami;
- stymulacja sfery oralnej poprzez uciskanie, opukiwanie, szczypanie;
- uwrażliwianie aparatu artykulacyjnego za pomocą strumienia powietrza i mgiełki wody;
- kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego – gimnastyka aparatu artykulacyjnego;
- ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wydechowej – puszczanie baniek mydlanych, gwizdki, wiatraczki;
- rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i łączenie tych ćwiczeń z ruchami języka;
- stymulacja węchowa – różnicowanie zapachów, rozpoznawanie.
Jedną z przyczyn trudności w komunikacji słuchowo – językowej u dzieci jest brak dobrej komunikacji międzypółkulowej. Należy wtedy wykonywać ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:
- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego;
- skoki pajacyka;
- podczas leżenia na plecach unoszenie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie;
- przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie;
- w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi;
- maszerowanie połączone z ruchami rąk.
U niektórych dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy występują słabe nastawcze ruchy oczu, a także zbyt krótki czas fiksacji. Wykonujemy wtedy ćwiczenia w koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz normalizujące ruchy gałek ocznych:
- obserwowanie podwieszonej piłki w pozycji na leżąco;
- zabawy i gry zręcznościowe np. rzucanie piłek bądź woreczków do ruchomego celu.
Bibliografia
Opracowała: mgr Adriana Reda