Drodzy Rodzice!
To wspaniale, że chcecie pomóc swoim Dzieciom. Troszczycie się o rozwój swoich Pociech, staracie się zaspokoić ich potrzeby. Pragnę pomóc Wam w dokonaniu pewnych wyborów związanych z różnymi formami aktywności jakże obecnych w naszym życiu.
Gdy dziecko się rodzi jego zmysły nie są w pełni rozwinięte. Musimy dać Maluszkowi czas na dostosowanie się do nowychwarunków życia. Widzi on, ale na początku jego wzrok przystosowany jest jedynie do dostrzegania ruchu i kontrastówkolorystycznych. Maluszek uspokaja się na głos i zapach mamy. Z czasem Maleństwo będzie wykonywało ruchy celowe i będzieświadome otoczenia. Przedmioty staną się wyraźniejsze, ale wciąż Dziecko będzie wolało ostre kontrasty i jaskrawe kolory. Kiedybędzie celowo używało rączek, czyli będzie badało i odkrywało świat zaczynamy wówczas – Zabawę. Możemy podawaćMaluszkowi zabawki o przyjemnych fakturach, które łatwo uchwyci. Ruszamy w wolnym tempie zabawką w górę i w dół, potemtroszkę w lewo i w prawo. Musimy obserwować czy Dziecko śledzi ją swoimi oczami i zachęcić go do uchwycenia atrakcyjnego przedmiotu. Drodzy Rodzice rozbawcie swoje Pociechy robiąc niemądre miny, hałasy, sprawcie, aby Dziecko się chichotało.Zapomnijcie jak „fajnie„ się czujecie. Bawcie się tak, aby wywołać śmiech. To już w tym czasie przekazywać będziecie podstawydo rozwoju języka, ciekawości poznawczej, będziecie zwiększać umiejętności motoryczne i siłę.
Ważną rolę rozwojową odgrywają zabawki, które wzbogacają życie dziecka w pierwszym roku jego życia. Istotne jest wówczas rozwijanie koordynacjiwzrokowo- ruchowej. Polecam zabawki z częściami do układania i wpasowywania w otwory o różnych kształtach. Jest to bardzo dobry sposób na ćwiczenie umiejętności patrzenia i dotykania. Droga Mamo! Drogi Tato pamiętajcie o nazywaniu przedmiotów z otoczenia, zabawek, czynności itp. Wykorzystujcie zabawę do nauki prostych opisów – mały, duży, góra, dół itp. Nie martwcie się, kiedy malec mając 12 miesięcy interesuje się dziećmi, a nie bawi się z nimi. To zupełnie prawidłowe. Teraz ważne jest aby dostarczyć mu wiele doświadczeń np. wycieczka do ZOO, dworzec kolejowy. To co czytamy w książeczkach łączymy z rzeczywistością, tworzymy związki przedmiotów z dźwiękami.
Dwulatek jest bardzo ruchliwy, zabawa w towarzystwie jest ważniejsza niż wołanie na posiłek. Koncepcja pracy może się zmieniać w trakcie wykonania. Najlepszą nagrodą jest wystawienie prac na pokaz.
Drodzy Rodzice! Zanim wasze dzieci staną się przedszkolakami, pamiętajcie o rozbudzaniu w nich ciekawości przez zabawę. Zadbajcie o to by miały satysfakcję ze swoich osiągnięć. Umacniajcie wiarę w możliwości najmłodszych. Nie jest przecież ważne. by dziecko miało najnowsze i najmodniejsze zabawki, które są odbiciem kultury i wskaźnikiem zmian historycznych. Ważne jest by zabawki przyniosły śmiech, radość i stwarzały możliwości wszechstronnego rozwoju.
Życzę wytrwałości oraz owocnej pracy
mgr Magdalena Kuśmierek