starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

Strona główna Powrót do szkół - reintegracja Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO Deklaracja dostępności Konkursy Wersja kontrastowa

Kochamy się bawić :) cz. II

A A A


Drodzy Rodzice!

        Mam nadzieję, że pierwszy list pomógł Państwu zrozumieć jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa zabawa. Bawiąc się z dzieckiem kształtujemy poczucie bezpieczeństwa, budujemy więź między sobą i oczywiście pomagamy w nawiązywaniu relacji społecznych. Wiemy wszyscy jak trudno jest formułować  te relacje, ponieważ zagrożenia płynące z telewizji, internetu, reklam  itp.  znacznie utrudniają  podejmowanie właściwych decyzji. Dla budowania bliskości i rozwijania empatii między rodzicami a dzieckiem wskazane jest  „zatrzymanie się” w wirze codziennych obowiązków i wspólne wykonanie  „dzieła”, które może być środkiem wyrazu dziecięcej wyobraźni, wyrażenia przeżyć czy rozładowania negatywnych emocji.

     Mając w domu trzylatka pamiętajmy o zabawach plastycznych. Drodzy Rodzice nie bójcie się farb,  mazaków, kolorowych kredek. To czas na doskonalenie umiejętności w zakresie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo - ruchowej, spostrzegawczości, ćwiczenia koncentracji uwagi, pamięci wzrokowej, wyobraźni. Trzyletnie dziecko lubi rysować, malować, stemplować, naklejać, lepić z różnych mas plastycznych. W miarę naszych możliwości warto kupić dziecku takie pomoce jak: kredki, ołówki, mazaki, farby, foremki do mas plastycznych, blok, szary papier itp.

    W zimowe czy deszczowe dni lub po prostu kiedy nie wiemy jaką zabawę wybrać mogę zaproponować tzw. zabawy manualne. Rozwijają one m. in. sprawność rąk, spostrzeganie wzrokowe, koordynację wzrokowo - ruchową, uczą cierpliwości, koncentrowania uwagi, rozpoznawania figur geometrycznych, nazywania ich i odtwarzania ze wzoru, różnicowania i nazywania kolorów. To np. nawlekanie korali na sznurek, układanie mozaiki z większych i mniejszych elementów, segregowanie ich wg, kolorów, naklejanie drobnych elementów (kwadraciki) na kartony z gotowymi wzorami, układanie figur geometrycznych z patyczków, zapałek, sznurków, a nawet można wykorzystać do tego bierki, układanie puzzli, ale łatwych, składających się tylko z kilku dużych elementów itp.                                        

   Kolejne aktywności to zabawy konstrukcyjne. Początki tych zabaw możemy obserwować już u dzieci w 2 roku życia, ale w wieku przedszkolnym wyraźnie wzrasta zainteresowanie tymi zabawami, wzrasta ich udział w działaniach dziecka. W zabawach konstrukcyjnych w tym wieku wykorzystywany jest bardziej zróżnicowany materiał konstrukcyjny, technika czynności konstrukcyjnych jest coraz lepsza. Dziecko rozwija sprawność rąk, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzeganie, wyobraźnię przestrzenną, pomysłowość. Do zabaw konstrukcyjnych wykorzystywane są przede wszystkim klocki.          

     W tym czasie obserwujemy także jak dzieci naśladują dorosłych, czyli zabawy tematyczne. Rodzice są dumni obserwując swoje pociechy podczas zabawy w lekarza, kucharza, policjanta. Poprzez zabawy tematyczne dziecko rozwija wyobraźnię, kreatywność, myślenie twórcze, spostrzegawczość, zdolności odtwórcze. Wraz z wiekiem rozszerza się krąg tematów, najczęściej od treści wziętych z życia codziennego do inscenizowania scenek zaczerpniętych z bajek,opowiadań.

   Ostatnimi zabawami, które proponuję są zabawy ruchowe, które są nieodzowne dla dziecka 3-letniego.Najczęściej dziecko samo reguluje sobie, kiedy potrzebuje więcej ruchu, zwykle następuje to po zabawach wymagających spokoju, koncentracji, skupienia uwagi. Poprzez zabawy ruchowe dziecko zaspakaja ogromną potrzebę ruchu, rozładowuje wszelkie napięcia emocjonalne. Usprawnia przede wszystkim ogólną sprawność motoryczną, sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczy zmysł równowagi, poczucie rytmu, słuch muzyczny.

  Drodzy Rodzice to co dacie teraz swoim dzieciom, za kilkanaście lat do Was wróci tylko w innej formie. Myślę że wspólne tworzenie i przeżywanie różnorodnych emocji związanych ze wspólną zabawą zostanie w pamięci na długo.  Cytując za A. Sawicką „ Dziecko, które się bawi nie traci czasu, ale buduje i tworzy siebie poprzez różne formy działalności zabawowej”.

Życzę nowych pomysłów i  radości z tworzenia

mgr Magdalena Kuśmierek

 

42485 odwiedzin