JĄKANIE – OBJAWY, DIAGNOZA, LECZENIE
Należy różnicować rozwojową niepłynność mówienia ( 5r.ż słabnie) od jąkania wczesnodziecięcego ( 5r.ż nasila się). W obu przypadkach symptomy pojawiają się przeważnie około 3 r.ż. Momentem krytycznym w rozwoju niepłynności mówienia jest pojawienie się przeciągania i blokowania. Rodzice twierdzą, że dawniej ich dziecko jąkało się, a teraz jedynie się zacina. Tymczasem jest akurat odwrotnie: jąkanie nasiliło się, a nie osłabło.
Jąkanie występuje u 1-3% populacji, kilkakrotnie częściej u mężczyzn, niż kobiet. To zaburzenie neuromięśniowe, którego podstawowym elementem są minimalne opóźnienia i przerwanie koordynacji czasowej ruchów artykulacyjnych. Reakcją na te opóźnienia jest przeciąganie i automatyczne powtarzanie części słów- niepłynność pierwotna.
W wyniku walki z niepłynnością pierwotną pojawiają się „reakcje unikania” – dźwięki wtrącone, powtarzanie wyrazów, zmiany tempa – niepłynność wtórna.
Niepłynność spastyczna- nadmierne skurcze mięśni aparatu mowy.
Niepłynność niespastyczna – której nie towarzyszą takie skurcze.
Trzy okresy krytyczne w rozwoju jąkania: 90% występuje przed ukończeniem 7r.ż.
- wiek przedszkolny
- rozpoczęcie nauki szkolnej - - większe wymagania językowe i stres komunikacyjny.
- okres dojrzewania – ma związek z dojrzewaniem emocjonalnym i płciowym
Okresy jąkania:
- okres jąkania artykulacyjnego – przeważnie przypada na wiek przedszkolny,- pierwotny
- okres jąkania artykulacyjno-oddechowego – zaburzenia oddychania,- wtórny
- okres jąkania artykulacyjno- oddechowo-fonacyjnego – wtórny.
O jego specyfice decyduje wiele czynników:
- czynniki lingwistyczne – rodzaje niepłynności mówienia, długość wypowiedzi, struktura gramatyczne, lokalizacja niepłynności.
- czynniki psychologiczne – obraz siebie, lęk, frustracja, stres, poczucie wartości,
- czynniki fizjologiczne – dziedziczność, asymetria mózgu, dyskoordynacja, skurcze, współruchy, objawy wegetatywne,
- czynniki socjologiczne – sytuacje komunikacyjne, bariery komunikacyjne, komunikacja werbalna i niewerbalna.
W rozwoju jąkania bardzo ważne znaczenie mają:
- współruchy – mimowolny, zbędny ruch ( odwracanie głowy, zaciskanie powiek, wysuwanie języka, drżenie podbródka, zaciskanie palców.
- objawy wegetatywne – czerwienienie, blednięcie, kołatanie serca, mrowienie, uczucie zimna w dłoniach lub stopach.
Fazy jąkania:
- faza jąkania klonicznego – objaw: powtarzanie głosek lub sylab
- faza jąkania tonicznego - objaw: przeciąganie lub blokowanie
- faza jąkania kloniczno-tonicznego – objaw: powtarzanie, przeciąganie i blokowanie.
Objawy niepłynności mówienia:
- powtarzanie głosek, sylab, wyrazów, fraz,
- przeciąganie,
- blokowanie, pauzowanie,
- embolofazje – zbędne wtręty,
- poprawianie,
- tachylalia – zbyt szybkie tempo mówienia,
- bradylalia – zbyt wolne tempo mówienia,
- dysrytmia – nieregularne tempo mówienia,
DIAGNOZA JĄKANIA
Obejmuje kilka etapów:
1) opis objawów,
2) ustalenie przyczyn – etiologia,
3) diagnoza różnicowa – odróżnienie jąkania od innych zaburzeń płynności mówienia,
4) wyjaśnienie mechanizmów jąkania,
5) rokowania – przewidywanie rozwoju. Są inne w każdym przypadku. Czynniki decydujące o pomyślności terapii to:
- wiek( małe dzieci rokują lepiej niż osoby dorosłe),
- dziedziczność ( zawsze źle rokuje- chodzi tu również o słabsze predyspozycje językowe,
- zaawansowanie
- rodzaj – jąkanie fonacyjne gorzej rokuje niż oddechowo-artykulacyjne, z uwagi na brak wiedzy na temat patomechanizmów jąkania fonacyjnego,
- sprawność językowa – niedostateczne władanie językiem ojczystym sprawia, że jąkający mówi mało, co kamufluje niepłynność mówienia.
- cechy- źle rokuje połączenie wysokiej inteligencji i wrażliwości,
- pomoc – zwlekanie z terapią, niewłaściwa pomoc, wiara w metody niekonwencjonalne źle rokują.
6) sporządzenie opinii
Pełna diagnoza jąkania wymaga czasu i profesjonalizmu. Proces polega na stawianiu hipotez diagnostycznych, które w trakcie terapii weryfikujemy.
Doświadczenie wykazuje, że terapia krótkoterminowa, ale intensywna daje lepsze efekty, niż terapia długotrwała i rozłożona w czasie. Najbardziej sprawdzają się dwutygodniowe lub tygodniowe turnusy terapeutyczne, kiedy pracuje się od świtu do nocy. Spotkania raz na dwa tygodnie przez wiele lat przynoszą mniejsze efekty.
Metody terapeutyczne w jąkaniu m.in.:
1) Echo – korektor mowy, bądź cyfrowy korektor mowy ( należy wyjaśnić, że naturalne echo obserwuje się podczas mówienia nad otwartą studnią. Polega na wyznaczaniu optymalnego opóźnienia echa (jedna dziesiąta sekundy). W tych warunkach poziom jąkania ulega istotnemu zmniejszeniu, a prędkośc mówienia jest naturalna.
2) Pogłosowy korektor mowy ( naturalny pogłos uzyskamy podczas mówienia nad pustym, dużym naczyniem np. blaszane wiadro). Polega na opóźnieniu optymalnego czasu trwania pogłosu (1 sekunda). Taki sam efekt jak przy echo.
3) Mowa skandowana – spowolniona, rytmizowana za pomocą umownego ruchu np. stukaniem palcami w udo. Mało naturalna.
4) Metoda Van Ripera – wykorzystuje technikę paradoksu – świadome zwiększenie niepłynności mówienia w pierwszej fazie terapii. Stawiamy pacjenta w trudnej emocjonalnie sytuacji np. telefonowanie do nieznajomych osób- nasilamy niepłynność i znosimy upokorzenie.
Założenia:
- ma się wyjąkać i pozbyć lęku przed ośmieszeniem. Dzięki temu uzyska stopniowo poczucie luzu w komunikacji interpersonalnej, a wypowiedzi staną się spontaniczne.
- próbuje nauczyć płynnego jąkania, to znaczy niepłynności delikatnej i bezwysiłkowej.
Przygotowała: neurologopeda - Ewelina Daniłowicz