Strategie uczenia się i powtarzania przed egzaminem
Praca ucznia z dysleksją, który ma trudności w szybkim i dokładnym spostrzeganiu i przetwarzaniu informacji, musi opierać się na aktywnym, wielozmysłowym uczeniu się i powtarzaniu. Oto szereg rad dla ucznia, który musi przygotować się do sprawdzania wiedzy.
Plan powtórki
- Czas - planuj z wyprzedzeniem, nie zostawiaj na ostatnią chwilę.
- Kolejność – najpierw wykonuj trudne zadania, podziel je na mniejsze części i nie marnuj czasu na to, co dobrze umiesz i wiesz.
- Miejsce – ucz się z dala od czynników zakłócających spokój.
- Poznaj swoje preferencje dotyczące uczenia się – z muzyką czy bez, ile przerw i jakie.
- Wymyśl sobie nagrodę za wytrwałość – porozmawiaj o niej z rodzicami.
Nauka
- Bądź aktywny, nie odwlekaj nauki z dnia na dzień!
- Używaj kolorów, muzyki, dotyku, ruchu, kiedy tylko to możliwe.
- Redukuj informacje do krótkich notatek:
* gromadź kartki powtórzeniowe w segregatorze,
* zrób listę zagadnień kluczowych i je ponumeruj,
* sporządzaj mapy myśli, schematy, tabele,
* przeglądaj mapy, tablice, schematy, wykresy, ryciny, obrazy, rysunki, zdjęcia, filmy,
* podkreślaj najważniejsze słowa, zapisuj na marginesie w książce, w zeszycie,
* używaj kolorowych strzałek do łączenia pojęć,
* przenoś informacje na duże arkusze, kartki papieru i wieszaj je na ścianie w swoim pokoju.
- Nagrywaj i odsłuchuj informacje.
- Wymyślaj melodie, rapuj w wykorzystaniem materiału do powtórzenia ( dobry sposób na zapamiętanie wzorów, dat, faktów historycznych).
- Wynajduj i wymyślaj rymowanki, rymy, skrótowce, słowa-skojarzenia.
Zapamiętywanie i przypominanie
- Zapisuj najważniejsze punkty(zagadnienia), aby je zapamiętać.
- Czytaj teksty z podręcznika i notatki głośno, by wzmacniać pamięć słuchową, potem głośno je powtarzaj (możesz chodzić po pokoju).
- Najważniejsze zagadnienia recytuj, wyliczaj, objaśniaj innej osobie – najlepiej utrwalamy wiedzę kiedy uczymy innych.
W czasie uczenia się warto: kontrolować przebieg pracy, zaznaczać, co zostało już zrobione; zwracać się o pomoc do nauczyciela, kolegi (on line), rodzica; przećwiczyć odpowiedzi na dostępne pytania testowe, egzaminacyjne z poprzednich lat; stosować drobne nagrody i przyjemności w czasie nauki – po rzetelnej pracy możesz zrobić coś, co szczególnie lubisz robić, np. posłuchać muzyki, zjeść coś dobrego.
Powodzenia!
Danuta Gołkowska
Do napisania artykułu wykorzystano informacje zawarte w książce M. Bogdanowicz, A. Adryjanek i M.Rożyńskiej pt. "Uczeń z dysleksją w domu - poradnik nie tylko dla rodziców"