Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?
Codziennie jesteśmy bombardowani wiadomościami o koronawirusie. Dochodzą do nas informacje o nowych przypadkach zachorowań, ofiarach śmiertelnych, zamkniętych szkołach, ograniczeniach w życiu codziennym. Wszystko to może napawać niepokojem lub nawet wzbudzać strach nie tylko wśród dorosłych, ale również dzieci. Najmłodsi mogą doświadczać silnych, nieprzyjemnych emocji dlatego też w tym wyjątkowym dla wszystkich czasie należy szczególnie zadbać o nasze pociechy.
Niezwykle istotne jest prowadzenie z dziećmi rozmów o bieżącej sytuacji. Dzieci często czerpią wiedzę o świecie z telewizji, internetu, z rozmów z rówieśnikami. Nierzadko, bez omówienia, wyjaśnienia, przyswajane treści mogą być mylnie interpretowane. Dziecko doświadcza też zmian, np. ograniczeń w życiu codziennym. Często ich nie rozumie, nie wie z czego one wynikają i jaki jest ich cel. Stałe rytuały dają dziecku poczucie bezpieczeństwa, a ich zmiana może napawać lękiem. Ważne jest więc wytłumaczenie dziecku co się dzieje, jak będą wyglądały najbliższe dni i czemu służą zaistniałe modyfikacje. Warto wprowadzić stały rytuał dnia, zaplanować aktywności, tak aby dziecko miało poczucie, że my dorośli wiemy co robić w sytuacji która nas spotkała. Ważne by dać dziecku sygnał, że do tych zmian chętnie się dostosujemy, gdyż ma to nam zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Dzięki rozmowie i odpowiedzi na nurtujące dziecko pytania odczuwany przez nie strach może zostać zmniejszony i oswojony.
Często zadawanym przez nas dorosłych pytaniem jest to jak wytłumaczyć dziecku, że w tym okresie wskazane jest ograniczenie kontaktów interpersonalnych, w tym spotkań z dziadkami. Tutaj także należy kierować się zasadą, aby wytłumaczyć dziecku, że o starsze osoby musimy szczególnie dbać, ponieważ ich zdrowie jest delikatniejsze, dlatego nie widzimy się z babcią i dziadkiem. Warto zapewnić dziecko, że jeżeli będzie miało taką potrzebę może do nich zadzwonić. W dobie komunikacji pośredniej dzieci nie muszą czuć się odizolowane. Mogą kontaktować się ze sobą przez komunikatory. Ważne, by wspierać pociechy również w organizacji czasu. Należy uczyć je planowania czasu - odpoczynku i nauki on-line. Należy zachęcać dzieci do systematyczności w odrabianiu zleconych on-line zadań. Czas ten może stanowić doskonałą okazję do kształtowania postawy odpowiedzialności za własny rozwój. Dzieci w wieku szkolnym muszą znaleźć czas na naukę, ale i na różnorodne rozrywki. Nie mogą zbyt dużo czasu spędzać na graniu w gry komputerowe bądź oglądaniu programów telewizyjnych. Czas ten może być okazją do budowania wzajemnych relacji. Można spędzić go na graniu w gry planszowe, rozmowach, spacerach.
Starajmy się na bieżąco obserwować dzieci i odpowiadać na ich potrzeby. Nie uciekajmy przed pytaniami, pokażmy, że wiemy co robić gdyż to pomoże odzyskać poczucie bezpieczeństwa w tej niełatwej dla nas wszystkich sytuacji.
Adrianna Szczepanik, Monika Królikowska