Zabawy z analizą i syntezą słuchową
Zabawa jest istotnym czynnikiem rozwoju psychicznego dziecka, formą poznawania rzeczywistości i uczenia się w przyjemnej atmosferze. Uczenie się przez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowanie, wzbudza motywację do wykonywanych zadań szkolnych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci. Zabawowe formy uczenia się przyczyniają się do doskonalenia koncentracji uwagi, pamięci spostrzeżeniowo-wzrokowej i słuchowej. Aktywność dziecka poprzez zabawę jest bardzo pomocna w rozwijaniu zdolności dostrzegania znaczących elementów obserwowanych zdarzeń, wskazywaniu zależności i związków przyczynowo-skutkowych. Zabawy ułatwiają wytwarzanie pozytywnej motywacji, przy której uczeń chętnie podejmuje się wykonania zadania, ponieważ czerpie z tego satysfakcję.
Do zabawy potrzebny jest udział kilku osób. Każda z nich wypowiada cicho wspólnie wymyślone zdanie. Jedno dziecko odwraca się do pozostałych plecami i odgaduje, kto to powiedział.
Wystukujemy ołówkiem rytm który po wysłuchaniu dziecko powtarza. Zaczynamy od prostych układów 2,3 elementowych i systematycznie zwiększamy ich ilość gdy dziecko bezbłędnie powtórzy wcześniejszy układ.
Wystukujemy rytm zaczynając od najłatwiejszego dla dziecka np.: 2 elementowy. Zadaniem dziecka jest ułożenie klocków zgodnie z podanym rytmem. Ważne jest, aby układać klocki od strony lewej do prawej zgodnie z kierunkiem pisania.
Układamy przed dzieckiem dwie propozycje układów i wystukujemy jeden z nich. Dziecko wybiera właściwy szereg. Po udanych próbach zwiększamy ilość szeregów do odgadnięcia na trzy, cztery. Po kilku próbach dla utrudnienia wracamy do dwóch propozycji i zasłaniamy klocki, po wystukaniu rytmu odkrywamy i dziecko odgaduje który został wystukany.
Dziecko siedzi na środku pokoju, zasłaniamy mu oczy i tworzymy dźwięki które dziecko ma rozpoznać np.: otwieranie drzwi, okna, zapalanie światła, spłukiwanie wody, prysznic, krojenie na desce, darcie papieru…
Zabawa w zapamiętywanie ciągów słów, zaczynając od 3 elementowych, np.: podajemy ciąg - kot, mak, ptak, dziecko powtarza. Kiedy radzi sobie bez problemu z ciągami 3 elementowymi przechodzimy do 4 elementowych i dłuższych. Podobnie bawimy się z dzieckiem powtarzając ciągi sylabowe, cyfrowe.
Zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się od – np. „ta”.
Podajemy pierwszą sylabę, a dziecka zadaniem dziecka jest narysowanie przedmiotu rozpoczynającego się na taką sylabę.
Na kartce wypisujemy sylaby z których można utworzyć wyrazy. Następnie w zależności od umiejętności dziecka, gdy czyta samo - samodzielnie łączy sylaby, gdy nie czyta - czytamy mu wskazując poszczególne sylaby.
Przygotowujemy pary takich samych obrazków. Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie obrazków których nazwy zaczynają się na tą sama głoskę.
Odgadywanie słów – czynności, wymawianych sylabami. Na początku zabawy bardzo wolno wymawiamy sylaby, ilustrując jednocześnie ruchem wypowiadaną czynność. Potem robi to dziecko.
Bibliografia:
Pedagog specjalny Anna Turbiarz