starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

Strona główna Powrót do szkół - reintegracja Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO Deklaracja dostępności Konkursy Wersja kontrastowa

Zabawy usprawniające percepcję wzrokową

A A A

Zabawy usprawniające percepcję wzrokową

 

„Percepcja wzrokowa (...) jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych a także do ich interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń” (Frostig i Horne, 1989).

Odpowiedni (właściwy dla danego wieku) poziom percepcji wzrokowej umożliwia poprawne przeprowadzanie takich czynności, jak czytanie, pisanie, układanie (puzzli, klocków), reprodukowanie figur, kształtów, wykonywanie zadań matematycznych (np. geometrycznych).

Wykonując te ćwiczenia (podobnie jak wszystkie inne z dziećmi) należy pamiętać o tym, aby dostosować je do możliwości i potrzeb dziecka (inaczej bowiem będziemy ćwiczyć z trzylatkiem, który dopiero zaczyna swoje przygody z układankami, a inaczej z uczniem czwartej klasy, u którego zdiagnozowano dysleksję).

 

  1. Układanie figur, kształtów, szeregów

Układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;

Układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).

  1. Wyszukiwanie różnic miedzy obrazkami
    Wykorzystujemy obrazki dostępne w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona).
  2. Zgadywanki

Zabawa polega na tym, że kładziemy przed dzieckiem wiele różnych przedmiotów, prosimy żeby się odwróciło, w tym momencie zabieramy i chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co zniknęło.

  1. Rysowanie konturów wg podanego wzoru

Dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, jego zadaniem jest pogrubienie istniejącego konturu.

  1. Dobieranie wyrazów do obrazków
    Przygotowujemy kilka obrazków, na których są np. sprzęty domowe, zwierzęta, zawody (ważne aby na obrazku był jeden element) a następnie podpisy (nazwy tych przedmiotów). Zadaniem dziecka jest właściwe przyporządkowanie nazwy do obrazka.
  2. Układanie puzzli
    Zaczynamy od zabawy z dużymi puzzlami, potem z coraz mniejszymi (stopniowo zwiększamy również liczbę elementów).
  3. Przerysowanie prostych figur i kształtów
    Początkowo w oparciu 
o prezentowany wzór, następnie z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).
  4. Uzupełnianie niekompletnych obrazków

Przedstawiamy dziecku niekompletny obrazek, jego zadaniem jest dorysowywanie brakujących elementów.

  1. Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych

Przygotowujemy rozsypanki wyrazowe zapisując na komputerze kilka zdań, następnie drukujemy i rozcinamy na wyrazy.

  1. Wyszukiwanie w tekście fragmentu czytanego przez rodzica lub czytanie na zmianę
  2. Opisywanie obrazków

Dziecko opisuje co się dzieje na obrazku, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).

 

  1. Polowanie na literkę

Wyszukiwanie w tekście określonej litery.

  1. Co zmieniło miejsce ?

Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów.

Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami. Przy okazji ćwiczeń, które doskonalą percepcję wzrokową można nie tylko zapomnieć o nudzie, ale przede wszystkim dobrze się bawić i pogłębiać swoje relacje z dzieckiem.

 

 

Bibliografa:
FROSTIG M., HORNE D. (1989). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy (podręcznik). Warszawa

CHMIELEWSKA E. Zeszyt 2 Ćwiczenia służące doskonaleniu percepcji wzrokowej

 

Pedagog specjalny Anna Turbiarz

42485 odwiedzin