Zabawy usprawniające percepcję wzrokową
„Percepcja wzrokowa (...) jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych a także do ich interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń” (Frostig i Horne, 1989).
Odpowiedni (właściwy dla danego wieku) poziom percepcji wzrokowej umożliwia poprawne przeprowadzanie takich czynności, jak czytanie, pisanie, układanie (puzzli, klocków), reprodukowanie figur, kształtów, wykonywanie zadań matematycznych (np. geometrycznych).
Wykonując te ćwiczenia (podobnie jak wszystkie inne z dziećmi) należy pamiętać o tym, aby dostosować je do możliwości i potrzeb dziecka (inaczej bowiem będziemy ćwiczyć z trzylatkiem, który dopiero zaczyna swoje przygody z układankami, a inaczej z uczniem czwartej klasy, u którego zdiagnozowano dysleksję).
Układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;
Układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).
Zabawa polega na tym, że kładziemy przed dzieckiem wiele różnych przedmiotów, prosimy żeby się odwróciło, w tym momencie zabieramy i chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co zniknęło.
Dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, jego zadaniem jest pogrubienie istniejącego konturu.
Przedstawiamy dziecku niekompletny obrazek, jego zadaniem jest dorysowywanie brakujących elementów.
Przygotowujemy rozsypanki wyrazowe zapisując na komputerze kilka zdań, następnie drukujemy i rozcinamy na wyrazy.
Dziecko opisuje co się dzieje na obrazku, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).
Wyszukiwanie w tekście określonej litery.
Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów.
Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami. Przy okazji ćwiczeń, które doskonalą percepcję wzrokową można nie tylko zapomnieć o nudzie, ale przede wszystkim dobrze się bawić i pogłębiać swoje relacje z dzieckiem.
Bibliografa:
FROSTIG M., HORNE D. (1989). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy (podręcznik). Warszawa
CHMIELEWSKA E. Zeszyt 2 Ćwiczenia służące doskonaleniu percepcji wzrokowej
Pedagog specjalny Anna Turbiarz