Jak odróżnić czy uczeń wymaga pomocy z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym?
Ważne jest wnikliwe spojrzenie na każdego ucznia po jego powrocie do szkoły. Zastanówmy się, czy przerwa w nauce spowodowała, że dostrzegamy zmiany w znanym nam wcześniej dziecku? Jeżeli dostrzegamy zmiany to w jakim zakresie? Czy dotyczą wyglądu zewnętrznego, sposobu bycia, funkcjonowania w gronie rówieśników, zachowania podczas lekcji, zainteresowania nauką? Jeżeli uczeń wzbudzi nasz niepokój porozmawiajmy z innymi nauczycielami, którzy również uczą to dziecko. Bierzmy pod uwagę, że zmiany mogą wiązać się z naturalnym rozwojem dziecka lub nastolatka.
Przeanalizujmy funkcjonowanie ucznia według poniższych punktów:
Co zrobić, kiedy dziecko boi się:
Jeżeli uznamy, że lęk jest bardzo silny, dezorganizuje dziecku czas lub coś nas w nim niepokoi należy udać się po poradę specjalistyczną.
DEPRESJA
Smutek – należy zwrócić uwagę na opisane poniżej objawy, które mogą świadczyć o depresji.
Typowe objawy zaburzenia depresyjnego to: obniżenie nastroju lub rozdrażnienie, ograniczenie zainteresowań, utrata odczuwania przyjemności i zadowolenia, bezsenność lub nadmierna senność, znaczący spadek lub brak oczekiwanych przyrostów masy ciała, pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe, zmęczenie lub poczucie braku energii, poczucie braku własnej wartości lub nieadekwatne, nadmierne poczucie winy, zmniejszona zdolność myślenia lub koncentracji, nawracające myśli o śmierci lub chęć zrobienia sobie krzywdy. Zaburzenia depresyjne można rozpoznać gdy objawy występują przynajmniej przez dwa tygodnie.
Ze względu na możliwość występowania myśli samobójczych i poważnych konsekwencji depresji, konieczna jest konsultacja lekarza psychiatry dzieci i młodzieży.
Autoagresja – postępowanie w przypadku zaobserwowania aktu::
Agresja – może być skierowana na przedmiot, inną osobę lub samego siebie. W przypadku wystąpienia aktów agresji, po opanowaniu bezpośredniego zagrożenia konieczna jest specjalistyczna konsultacja lekarska.
III. Jakość reakcji osób dorosłych z otoczenia (szkoły, rodziny, przyjaciół) na funkcjonowanie dziecka/nastolatka.
Podsumowując, ważne jest zbieranie informacji od innych pracowników szkoły, rodziny ucznia, rówieśników na temat jego funkcjonowania i ewentualnych zmian w zachowaniu. W każdej sytuacji zaczynać rozmowy od rodziców/opiekunów prawnych ucznia. W sytuacji nagłego zagrożenia życia, konieczna jest natychmiastowa pomoc, a następnym krokiem będzie zawiadomienie rodziców.
Powrót do szkoły stacjonarnej, porady dla nauczyciela
- jak się czują, jak się czują odnośnie powrotu do szkoły
- jakie mają doświadczenia z nauczaniem zdalnym,
- co dobrego wynieśli z tej formy nauki, a czego im brakowało?
- jakie mają pomysły na bycie razem, co pomogło by w budowaniu zespołu
- ważna jest obserwacja indywidualna każdego ucznia i zwracanie uwagi na symptomy trudności
- obserwacja klasy jako zespołu, konflikty, sojusze, problemy, relacje
- ćwiczenia obniżające napięcie podczas lekcji,
- zajęcia kreatywne,
- wycieczka (jeśli jest taka możliwość), wyjście na boisko
- gry integrujące, gry zespołowe, projekty w grupach,
- doceniać postępy i starania,
- dać czas na wdrożenie się
- sprawdzać wiedzę początkowo bez ocen, rebusy, krzyżówki (forma bardziej zabawy)
- plan pracy (kiedy będą sprawdziany, odpytywanie z tematów) z młodzieżą można ułożyć wspólnie
- współpraca z rodzicami
- szukać wsparcia wśród kadry szkoły
- dbać o siebie, uczyć się odreagowywać stres,
- godziny wychowawcze
- odpoczywać,
- rozmawiać z innymi nauczycielami na temat trudności, samopoczucia
- relaksować się,
- uważnie obserwować siebie