Scenariusz zajęć z rodzicami w związku z powrotem dzieci do szkoły
Cel ogólny: wspieranie dziecka w radzeniu sobie z problemami w czasie pandemii
Cele szczegółowe: - wzmacnianie relacji w rodzinie,
- rozpoznawanie trudności i problemów u dzieci
- rozwój empatii i komunikacji interpersonalnej
- trening identyfikowania emocji i potrzeb u dzieci
- psychoedukacja rodziców jak pomóc dziecku
Czas trwania zajęć: 90 minut
Grupa: zajęcia przeznaczone są dla rodziców uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Miejsce: klasa szkolna – tak by uczestnicy zajęć czuli się swobodnie, zachowując reżim sanitarny, ważne jest ustawienie krzeseł w kręgu.
Prowadzący: psycholog lub pedagog, wychowawca klasy, nauczyciel.
Formy zajęć/metody pracy: burza mózgów, praca w grupach, dyskusja, zabawa, mini wykład.
Przebieg zajęć:
- Powitanie rodziców – przedstawienie celu spotkania, zapoznanie z zasadami obowiązującymi podczas zajęć warsztatowych.
- Rodzice proszeni są o podnoszenie ręki kiedy usłyszą zdanie, które opisuje ich dziecko. Przykładowe zdania:
- moje dziecko lubi spać rano
- moje dziecko uwielbia czekoladę
- moje dziecko chętnie dzieli się z innymi
- moje dziecko jest wesołe
- moje dziecko nie lubi odrabiać lekcji
Podsumowanie: ważna jest obserwacja dziecka, żeby można było mu pomóc
- Rodzice na kartce udzielają odpowiedzi na pytanie: Z kim chciałbyś/ chciałabyś zjeść kolację? Nauczyciel zbiera kartki i czyta odpowiedzi. Następnie prezentuje odpowiedzi jakie udzieliły dzieci na to samo pytanie podczas lekcji, (ewentualnie zaleca rozmowę z dziećmi w domu). Dzieci zwykle wskazują rodziców, a rodzice..? J
- Rodzice piszą na kartkach jakie obawy lub wątpliwości towarzyszyły ich dzieciom wraz z powrotem do nauki stacjonarnej. Następnie wrzucają je do pudełka/słoika zatytułowanego „SŁOIK OBAW” lub „PUDEŁKO OBAW” .
WSKAZÓWKI: Część dzieci może nie mieć żadnych obaw. Taki rodzic powinien napisać na kartce, że dzieci nie miały/ mają żadnych obaw w związku z powrotem. Nauczyciel następnie czyta na forum to, co napisali rodzice i następuje dyskusja odnośnie przemyśleń, które powstały na podstawie tego czym rodzice się podzielili. Pytania naprowadzające: Jakie obawy pojawiały się najczęściej? Jak myślicie, czy te obawy są słuszne? Czy jako rodzice mamy wpływ na to, aby zmienić odczuwane przez dzieci obawy?
- Mini wykład – przedstawienie informacji w jaki sposób stres wpływa na dzieci, młodzież, do czego może prowadzić. Zapoznanie rodziców z uczuciem lęku, które wpływa na funkcjonowanie dziecka. Omówienie problemu u dzieci i młodzieży z obniżeniem nastroju. Przekazanie rodzicom symptomów depresji.
- Człowiek - przygotowujemy karton na jego środku rysujemy dziecko, po czterech stronach piszemy: co myśli?, co czuje?, czego doświadcza?, czego potrzebuje? Każdy rodzic dostaje cztery karteczki i na każdej z nich odpowiada na jedno pytanie. Następnie nauczyciel zbiera karteczki i rozkłada je według pytań. Omówienie czego potrzebują dzieci, co czują i co myślą dzieci, a także czego doświadczają. Uzyskane odpowiedzi będą podstawą do informacji jakiej pomocy potrzebują dzieci, na co należy zwrócić uwagę, żeby dostrzec potrzeby własnych dzieci.
- Podkreślenie różnicy między tym co moje dziecko MYŚLI, CZUJE I ROBI (według zasady: myśl-emocja-zachowanie)
- Nauczyciel wyciąga słoik/pudełko i razem z rodzicami zastanawia się co jako rodzina możemy uczynić, aby SŁOIK OBAW/ PUDEŁKO OBAW (w zależności co zostało wybrane) stały się puste. rodzice odrysowują swoje dłonie na szarym papierze tworząc z nich most, który u celu ma PUSTY SŁOIK. Każdy rodzic na swojej dłoni wypisuje co chciałby dać dziecku w tym okresie powrotu do nauki stacjonarnej. WSKAZÓWKI: życzliwość, dobre słowo, więcej uwagi, wspólny czas, konkretna pomoc w nauce, pocieszenie, troskliwość, spełnianie drobnych marzeń, szybka niespodzianka, rodzinna burza mózgów, codzienna prawdziwa rozmowa, etc.
- Udzielenie wskazówek jak pomóc dziecku poprzez zachęcanie do rozmowy, nawiązywanie relacji z dzieckiem. Przedstawienie, gdzie można skorzystać z pomocy specjalistów.
- Podsumowanie spotkania, udzielenie odpowiedzi na pytania rodziców.