starostwo powiatowe w sochaczewie

powiat sochaczew

Strona główna Powrót do szkół - reintegracja Procedury Covid-19 Specjalista radzi O nas Pracownicy Oferta Wspomaganie szkół i placówek Opis proponowanych zajęć Pliki do pobrania Archiwum publikacji BIP Dzień talentu Jak przygotować się na wizytę w Poradni Koncepcja pracy Listy dla rodziców Publikacje Słownik pojęć i terminów używanych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Statut Szkoła dla rodziców i wychowawców Zapytanie ofertowe Zespoły Orzekające Galeria Powiatowy konkurs literacki Klauzula Informacyjna według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) RODO Deklaracja dostępności Konkursy Wersja kontrastowa

Wskazówki do pracy z dzieckiem nadpobudliwym

A A A

Jak pracować z dzieckiem z nadruchliwym?

 

            Obecnie u coraz większej liczby dzieci obserwuje się objawy świadczące o nieprawidłowym przetwarzaniu zmysłowym. Dziecko, u którego zostały zdiagnozowane takie nieprawidłowości kierowane jest na terapię, gdzie prowadzone są różne zabawy ruchowe angażujące jak największą liczbę zmysłów. Celem tych aktywności jest normalizacja pracy układów zmysłowych, co przełoży się na poprawę zachowania dziecka. Poza aktywnościami, które proponowane są dziecku podczas terapii, otrzymuje ono listę zaleceń do domu zwanych dietą sensoryczną. Dieta sensoryczna to zestaw ćwiczeń i wskazówek jak zorganizować w domu i najbliższym otoczeniu przestrzeń dla dalszego rozwoju dziecka tak, aby możliwie optymalnie wspierać jego rozwój zmysłowy i eliminować niepokojące zachowania.

            U wielu dzieci obserwowane są objawy nadmiernej aktywności ruchowej. Dziecko pozostaje ciągle w ruchu, nie potrafi usiedzieć w miejscu ani skupić się na wykonywanej czynności na dłuższy okres czasu. Takie zachowania są kłopotliwe dla rodziców zwłaszcza, gdy dziecko osiąga wiek szkolny, a co za tym idzie pojawia się konieczność siedzenia w ławce szkolnej przez dłuższy okres czasu. Dla dziecka nadruchliwego należy zatem wprowadzić pewne zasady, które ułatwią mu funkcjonowanie. Dobrze jest zacząć od wprowadzenia rozkładu dnia, gdyż dziecko funkcjonuje lepiej, gdy opiera się o plan pracy.

  • Odrabianie lekcji najlepiej rozkładać na krótkie odcinki czasu. W czasie przerwy pozwalać dziecku na aktywności ruchowe, np. warto by dziecko wykonało jakąś aktywność ruchową, wstało z miejsca i przeszło się po pokoju lub zaangażować je w jakąś zabawę ruchową itp. Z czasem należy wydłużać odcinki czasu poświęcane na naukę, a skracać czas trwania przerw.
  • Przed rozpoczęciem odrabiania lekcji należy odpowiednio zadbać o ograniczenie nadmiaru docierających bodźców, np. hałasów z otoczenia lub zbyt intensywnego światła, nadmiaru przedmiotów znajdujących się na biurku. Ważne jest zapewnienie dziecku odpowiedniej pozycji: wygodne siedzisko dostosowane do wzrostu. Niektóre dzieci lepiej odrabiają lekcje, gdy siedzą na dużej piłce lub mają założone kamizelkę obciążeniową. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w zasięgu ręki dziecka „zabawki” (gniotek, piłeczka rehabilitacyjna), która pozwoli na rozładowanie napięcia.
  • Ważne jest także dostarczanie dziecku wielu aktywności ruchowych, które przeplatane będą dostarczaniem wrażeń czucia głębokiego (masaże, dociski, mocne przytulanie). Przed snem należy zadbać o redukcję nadmiaru bodźców.

 

 

Autor: Sylwia Szymańska

29971 odwiedzin