Każdy z nas odbiera zmysłami napływające z otoczenia bodźce, ich integracja ma wpływ na nasze postrzeganie świata. Poniżej przedstawiamy kilka prostych ćwiczeń, które wspomagają dziecko przejawiające trudności z zakresu integracji sensorycznej.
Aktywności stymulujące głównie wrażenia czucia głębokiego(propriocepcja):
- „Parowóz”– rodzic siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i wspomaga dziecko w przesuwaniu siebie – dziecko stoi za rodzicem (parowóz) i popycha go przesuwając do przodu.
- „Rodzic-górka” - rodzic leży na podłodze, łóżku, dziecko obok niego. Wtacza się na rodzica i stacza z niego jak z górki.
- „Przepychanie” – rodzic z dzieckiem siedzą plecami do siebie i wzajemnie popychają się ( przeciwstawianie siły), trzeba zwrócić uwagę, żeby dziecko przylegało całymi plecami ( można przytrzymać), ta sama zabawa w ułożeniu bokiem do siebie, przodem ( odpychanie się dłońmi) w pozycji leżącej- odpychanie stopami
- Zabawa w „taczkę” –dziecko opiera dłonie o podłogę, a Ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.
Zabawy nastawione na stymulację układu dotykowego:
- „Pudło sensoryczne”- Do pudełka wsypujemy różne materiały np. ryż, kaszę, groch, ziarna kawy. Możemy wrzucić do środka np. drewniane puzzle, małe dinozaury. Dziecko może pobawić się w wykopaliska i odkryć ukryte w pudle skarby.
- „Wspólne gotowanie” – mieszanie, ugniatanie, przelewanie to doskonałe czynności stymulujące receptory dłoni. Drodzy rodzice pozwólcie dzieciom pomagać w codziennym kucharzeniu, upieczcie razem ciasteczka, zróbcie sałatkę.
- „Pisanie palcem” – pisanie literek lub rysowanie różnych kształtów w rozsypanej na stole kaszy /piasku/mące.
Zabawy nastawione na stymulację przedsionkową:
- „Konik” – podskakiwanie na kolanach rodzica i opadanie w dół
- „Naleśnik” – dziecko leży na kocu, ręczniku lub prześcieradle. Zawijamy je ( z uwzględnieniem głowy lub bez jej zawijania- preferencje dziecka) dość ściśle a następnie rozwijamy lub dziecko rozwija się samodzielnie.
- „Silny wiatr”- dziecko leży na podłodze jest „liściem”- rodzic dmucha ( wiatr)- dziecko obraca się (wzdłuż dłuższej osi ciała) szybciej-wolniej; w jedną potem w drugą stronę.
Zabawy stymulujące fiksację wzroku, śledzenie obiektu – wykonujemy po wcześniejszej stymulacji przedsionkowej np. kręcimy się chwilę z dzieckiem z kółko.
- „Pacynki” – nakładamy na palce pacynki, dziecko przesuwa wzrok od jednej do drugiej np. prosimy „ popatrz uważnie czy pacynki- zwierzątka się nie poruszają, nie ruszaj głową bo je przestraszysz”
- „Łapanie myszki”- do kawałka liny, sznurka doczepiamy futerko, związaną w supełek skarpetkę frotte (myszka) dziecko ma ją złapać; ciągniemy powoli w swoim kierunku, gwałtownie przyspieszając ruch (zasada jak w zabawie łapki, która też spełnia podobne zadanie).
Bezpośrednio przed snem dobrze jest dostarczyć dziecku dużo stymulacji dotykowej i proprioceptywnej, których zadaniem jest wyciszenie układu nerwowego są to wszelkiego rodzaju masaże, dociski np. mocne przytulanie dziecka, zawijanie dziecka w koc, przeciskanie się przez ciasne przeszkody.
Zabawa z rodzicem jest bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Mamy nadzieję, że zabawy ruchowe i czas, który obecnie spędzacie Państwo z dziećmi w swoich domach umocnią wasze relacje, dadzą dzieciom poczucie, że są kochane i ważne.